Followers

Sunday 11 March 2012

Perkembangan Awal Matematik dan Perkembangan Logik 0-4 Tahun Berdasarkan Kurikulum PERMATA



0-6 bulan

  • merenung ke arah objek yang bergerak
  • menyukai warna-warna terang dan menumpukan perhatian terhadap objek berwarna
  • memegang dan menggigit objek
6-12 bulan

  • mula memahami konsep ruang. Contoh, boleh menggambarkan ruang yang besar
  • mengenali saiz, warna dan bentuk sesuatu objek dalam persekitaran. Contoh; botol susu & mainan sendiri
  • memahami konsep kedalaman dengan menunjukkan rasa takut jatuh dari tempat tinggi
  • boleh memahami konsep pengekalan objek dengan mencari-cari objek yang hilang daripada pandangan
  • cuba memadankan bentuk dengan acuan
1-2 tahun

  • boleh membezakan kuantiti ; banyak atau sedikit, saiz; kecil atau besar, bilangan; satu atau banyak atau ada tiada, kuantiti; air, makanan, minuman penuh, separuh
  • boleh menyebut konsep seperti besar, kecil, jauh, dekat, tinggi, rendah
2-3 tahun

  • boleh menyebut nombor
  • selalu mengemukakan soalan, 'apa tu? kenapa?' kerana mereka ada sifat ingin tahu
3-4 tahun

  • mula memahami dan menggunakan idea abstrak atau simbolik
  • boleh mengenal unsur persamaan, perbezaan dan corak
  • boleh menggunakan ICT
  • boleh berfikir dan menggambarkan ciri persamaan dan perbezaan dua objek yang berlainan jenis
  • boleh membilang nombor yang mudah
  • boleh memahami kuantiti dan membanding bilangan, saiz dan isipadu
  • boleh memadan dan mengelaskan objek
  • boleh mengatur objek mengikut urutan
  • boleh guna nombor untuk mengira