ICT dalam Pendidikan awal kanak-kanak bermaksud penggunaan ICT dalam sesi pengajaran dan pembelajaran secara terancang dan bersesuaian untuk membantu dalam pencarian maklumat dan ilmu pengetahuan serta meningkatkan kecekapan dalam proses dan keberkesanan P&P.
Sama seperti pengenalan sistem baru dalam
kurikulum pembelajaran di sekolah sama ada sekolah rendah atau pun sekolah
menengah, penggunaan ICT dalam pembelajaran Pendidiikan Awal kanak-kanak juga,
pada mulanya mendapat pandangan serong daripada para pendidik. Sejak komputer
diperkenalkan kepada kanak-kanak di negara barat, para ahli pendidik di situ
juga bimbang bahawa penggunaannya boleh mendatangkan kesan yang negatif kepada
kanak- kanak. Namun begitu, penggunaan bahan ICT terus digalakkan walaupun
perkembangannya agak perlahan. Ini kerana perkembangan semasa terus mengubah
pandangan para pendidik tidak kira di mana juga. Guru-guru prasekolah
menggunakan kelebihan ICT adalah untuk mencari bahan, maklumat yang dapat membantu
mereka dalam sesi pengajaran di sekolah. Terdapat banyak sumber yang mudah
didapati dan berguna kepada guru-guru prasekolah.
Penggunaan bahan ICT agak terkenal di
Negara-negara barat dan kebiasaannya aktiviti seperti nyanyian, mereka akan
menggabungkan pembelajaran dengan penggunaan software atau perisian yang
sesuai dengan kanak-kanak. Misalnya, Radio Disney Music Mix Studio
di mana mereka boleh mencipta lagu mereka sendiri dan mempelajari tentang
pelbagai alat muzik menggunakan perisian tersebut. Selain itu, pembelajaran
matematik menggunakan perisian Magic School Bus:whale and dolphin
dan melaluinya dapat membantu kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah.
Penggunaan internet juga membantu
contohnya laman web PBS menyediakan pembelajaran literasi yang baik untuk
kanak-kanak berumur 3 hingga 8 tahun. Disini, mereka dapat membaca dan juga
mempunyai pelbagai aktiviti. Selain itu, laman National Geographic Kids
membekalkan maklumat tentang geografi, penjelajahan, kraf, aktiviti sains untuk
kanak-kanak
(Doris Bergen,2001).
No comments:
Post a Comment